tisdag 20 augusti 2013

Lunch med kungaparet - nödvändigt?

Idag blev jag tillsammans med Lena Baastad (S), Lars Molin (KD) och Staffan Isling, kommundirektör  bjuden till lunch med kungaparet vid Loka Brunn. En trevlig tillställning arrangerat av landshövdingen och länsstyrelsen. Jag ser vårt kungahus som en del av ett nationellt kulturarv. Något man som svensk kan samlas kring, och bygga en nationell identitet och enighet. Kungahusets PR-verksamhet har en enorm genomslagskraft i och utom vårt land. Att vi får besök av kungaparet fyller också ett annat syfte. Många Örebroare får idag stolt visa upp vad man gör inför landets statschef. Det skapar en trevlig stämning och vi får putsa till vår stad och visa upp oss från vår bästa sida. Som exempel kan nämnas att jag öppnat mitt fönster på Rådhuset och nu njuter av fantastisk musik och sång inför majestäternas ankomst och alla är välkomna.

Vi ska inte förringa betydelsen av kungahuset. Idag blev jag besviken på kommunledningen. På kommunstyrelsens sammanträde nämnde inte Lena Baastad, vid ett enda tillfälle, att statschefen besökte vår stad och hur vi har svarat upp kring det. Det är tydligt att socialdemokraterna inte har mycket till övers för vår kungafamilj, vilket även anspelades av kommunalrådet Björn Sundin (S) i gårdagens radio. Tråkigt! Örebro ska såklart visas upp som den fina stad vi anser det vara, men då gäller det att vår statschef känner sig välkommen.

Tack till alla er som gör kungaparets besök till ett bra sådant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar