tisdag 14 augusti 2012

Slå sönder de äldres möbler - Värdegrund???

I dagens NA debatt skriver signaturen "Maggan" om en flyttfirma som fått uppdraget att städa ur en lägenhet. Allt frid och fröjd om det inte varit så att flyttpersonalen under skratt och stoj slog sönder möblerna. Jag var inte där och ser såklart inte helhetsbilden varav jag heller inte vill döma ut deras beteende, men jag blir ändå irriterad. Är det någon verksamhet där jag tycker man kan göra det där lilla extra är det till våra äldre. När jag jobbade som polis i yttre tjänst för ett antal år sedan stötte man på äldre människor i många sammanhang där de blivit lurade eller behandlade med stor brist på respekt. 

Frågan man måste ställa sig är hur vi ser på våra äldre och hur vi bemöter deras livs historia? Dessa möbler, detaljer i hemmet har sin historia som berätta något. Likväl som möbler har sitt "värde" har det där lilla extra bemötandet sitt värde. Ett mervärde som är svårt att definiera men som betyder mycket i vardagen för äldre människor. Vi måste komma ihåg att politiken har sina begränsningar. Vi kommer aldrig att kunna sätta pengar på det där lilla extra. För mig handlar äldreomsorg om att skapa förutsättningar för det där lilla extra. Det vore intressant att oftare få läsa om hur man skapar det där mervärdet oavsett om omsorgen är i privat eller offentlig regi.

Som ni förstår är jag en förespråkare av att låta såväl seriösa privata aktörer som offentliga bedriva omsorg i olika former. Men jag är en desto större förespråkare av att dessa aktörer inom omsorgsverksamhet har en tydlig och genomarbetad värdegrund. I privat regi ser jag det som en förutsättning för att lyckas. Företag med personal som ställer upp på en gemensam och gedigen värdegrund, med fokus på den mänskliga kontakten, skapar förtroende bland dem som brukar omsorgen. Det är inget fel i att som affärside erbjuda förstklassig äldreomsorg eller andra tjänster gentemot våra äldre men sköt det bra. Jag kommer i vart fall som moderat kommunalråd vara vaksam på det här och ställa obekväma frågor när så behövs. En medveten politik kan förhindra respektlöshet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar